Vlády v krajinách po celom svete vydali v rôznej podobe zákazy alebo odporúčania nevychádzať z domu, a globálna pandémia tak radikálne zmenila spôsob, ako a kde ľudia pracujú. Milióny ľudí presedlať z kancelárie do obývacej izby a namiesto porád sa konajú videokonferencie, napísala agentúra Reuters.
Zatiaľ čo sa na mnohých miestach začala karanténne opatrenia uvoľňovať, mení kancelárie podobu tak, aby sa minimalizovalo riziko prenosu a zabránilo druhej vlne nákazy koronavírusy, ktorá by podľa varovanie amerického Strediska pre kontrolu a prevenciu chorôb mohla USA tvrdo zasiahnuť počas nasledujúcej zimy.
Medzinárodná realitná spoločnosť Cushman & Wakefield, ktorá dohliadala na návrat takmer milióna ľudí do kancelárií v Číne, prišla s konceptom pracoviska, ktorý má pomôcť pri dodržiavaní bezpečnostných opatrení proti ochoreniu v rámci kancelárskeho života. Tento koncept využíva pravidlo spoločenského odstupu na šesť stôp, teda 180 centimetrov, čo je perimeter okolo pracovných stolov, ktorý má zostať prázdny.
Prototyp v kanceláriách sídla spoločnosti v Amsterdame ukazuje klientom, ako sa dajú ich priestory upraviť. "Stačí bežné veci ako farebný koberec, alebo menej sofistikovaná a lacnejšie metóda - vymedzenie priestoru lepiacou páskou na podlahe, aby všetci vedeli, kam siaha 180 centimetrov od pracovného stola," povedal Bill Knightly, ktorý je členom skupiny riešiace v rámci spoločnosti problémy spojené s covidem-19.
"Je to na prvý pohľad viditeľné. V niektorých prípadoch je potrebné nainštalovať plexisklo alebo iný druh zásteny pred kašľaním, aby sme ľuďom poskytli dodatočnú ochranu," dodal.
Pre zamestnancov, ktorí sú zvyknutí na spoločenské interakcie v moderných kanceláriách založených na koncepte open space, teda otvoreného priestoru, a na stoly, o ktoré sa delia viac zamestnancov, môže byť ťažké si na tieto zmeny zvyknúť, myslí si psychológ Brad Bell, ktorý študuje vplyv práca na diaľku.
"Zistili sme, že keď zamestnanec zažíva, alebo vníma svoju izoláciu, má to negatívny dopad na celý rad vecí vrátane jeho spokojnosti s odvedenou prácou," povedal Bell, ktorý je profesorom štúdií ľudských zdrojov na Cornellovej univerzite. "Myslím, že to rozhodne môže viesť k stresu a narušiť pocit duševnej pohody."
Teraz však zamestnávatelia zisťujú, ako výhody má práca na diaľku, na ktorú museli prejsť počas pandémie, dodal Bell. A niektoré firmy by podľa neho mohli prejsť na tento model trvalo.
"Z mojich rozhovorov s rôznymi firmami vyplýva, že zamestnanci zostávajú produktívne. Plní svoje úlohy, odvádzajú prácu. V mnohých ohľadoch je to náročná doba pre všetky, ale ľudia si vedú oveľa lepšie, než mnoho spoločností čakalo," povedal Bell.
Podľa Knightleyho ale vzrastie dopyt po kancelárskych priestoroch umožňujúcich spoločenský odstup. "Pýtate sa, či si myslíme, že všetci, ktorí môžu pracovať z domu, v tom budú pokračovať? Nie, v tejto fáze ešte nie. Zatiaľ na tom ešte nepanuje všeobecná zhoda," dodal.
Zdroj: // ČTK