Firmy budú stále vyhľadávať kancelárske priestory, no stále viac budú musieť pracovať na tom, aby sa zamestnanci v tomto prostredí cítili dobre. Lepšie ako doma. Štyroch významných developerských spoločností, ktoré majú vo svojom portfóliu výstavbu administratívnych nehnuteľností, sme sa opýtali na dôsledky pandémie v tomto segmente.
Čo nás čaká?
Michaela Ochmanová zo spoločnosti YIT má skúsenosť, že ak chcú nájomcovia prilákať zamestnancov pracujúcich z domu späť do kancelárií, dávajú si viac záležať na unikátnosti kancelárskych priestorov. O miznutí kedysi preferovaných open space kancelárií sa dnes hovorí už celkom otvorene.
Potvrdzujú to aj slová Petra Demského z CORWIN-u: „Firmy zo zdravotných dôvodov preferujú návrat k tradičným kanceláriám, v ktorých nesedia desiatky ľudí v jednom priestore, kde jeden nakazený zamestnanec dokáže ohroziť obrovský počet svojich kolegov.“
Viktor Ondrášek predpokladá, že najväčšími trendmi do budúcna budú umelá inteligencia, smart technológie, flexibilita priestoru a príjemné pracovné prostredie.
Martin Marko zo spoločnosti Immocap hovorí, že firme sa opláca načúvať predstavám klientov: „Od vypuknutia pandémie sú na trhu kancelárií nájomcovia opatrnejší, majú zvýšené nároky a modifikujú koncept rozloženia pracovných priestorov.“
Okrem dôsledkov pandémie sa medzi trendmi objavuje aj príklon k ekológii. CORWIN vo svojich projektoch podľa slov Petra Demského využíva lokálne a recyklované suroviny, zber dažďovej vody či získavanie energií z obnoviteľných zdrojov, čo prispieva k udržateľnosti stavieb.
Minulý rok otriasol segmentom kancelárií najvýraznejšie za dlhé obdobie. Hovorilo sa o tom, že trh s kanceláriami sa zmení, no nevieme ako. Vieme dnes predpovedať viac?
P. Demský, CORWIN:
Mnohé kancelárske projekty budú mať problémy s obsadenosťou. Vidíme už príklady, kedy sa stavitelia snažia buď prekresliť pôvodné „ofisovky“ na rezidenčné projekty, alebo ich odkladajú. Za CORWIN ale môžeme potvrdiť, že stále existuje dopyt aj v office segmente. Ťažíme napríklad z toho, že ako developer sme sa neorientovali na vytváranie ponuky pre shared services centrá. Tie na slovenskom trhu generujú významnú časť dopytu po kancelárskych priestoroch.
na druhej strane, sú to práve tieto spoločnosti, ktoré nielenže po pandémii prehodnocujú svoj prístup k home officom, ale mnohé zo Slovenska sťahujú aj podstatnú časť svojich aktivít. Naša ponuka bola smerovaná na spoločnosti s klasickou organizačnou štruktúrou, ktoré hľadajú priestory na umiestnenie svojich centrál, zaujímajú ich otázky ekológie, udržateľnosti a zdravia.
Príkladom môže byť náš projekt Einpark Offices, ktorý sa postupne zapĺňa. Dôvodom je aj fakt, že ide o najzelenšiu budovu na Slovensku, ktorá patrí s certifikátom LEED Platinum do 1 % stavieb na svete z pohľadu udržateľnosti. A práve to považujeme za budúcnosť tohto sektora – dôraz na udržateľnosť a vytváranie zdravého vnútorného aj vonkajšieho prostredia pre nájomcov.
Uplynulé obdobie v podstate iba akcelerovalo trendy, ktoré tu však boli aj predtým. V HB Reavis sa špecificky inovatívnym riešeniam a ich implementácii venuje niekoľko kolegov, a tak už dlhší čas staviame na tom, že najväčšími trendmi do budúcna budú umelá inteligencia a smart technológie, flexibilita a well-being. Aj preto sme ako jedni z prvých prišli so službami pre klientov, ktoré tieto potreby pokrývajú.
Základný koncept je postavený na službe Origameo, ktorá klientom pomáha vyťažiť maximum potenciálu z priestoru, na službe Symbiosy, ktorá ho dokáže monitorovať a v reálnom čase prispôsobiť, a tiež na službe More, ktorú by som popísal ako asistenta schopného vyriešiť veľa operatívnych úloh namiesto mňa.
Rovnako tak v našom portfóliu nájdete aj rôzne typy samotného priestoru, akými je cowork HubHub, flexibilný nájom priestorov pod značkou Qubes či klasické dlhodobé schémy kancelárskych riešení, ktoré „šijeme“ na mieru konkrétnemu klientovi. Kancelárie určite nezmiznú, zmení sa iba ich funkcia, ktorá bude viac komunitná a orientovaná na človeka a jeho potreby s dôrazom na well-being a udržateľnosť.
Vo výsledku tak podporia nielen jednotlivca a jeho produktivitu, ale aj firemnú kultúru, samotnú firmu a napokon aj celú spoločnosť, ktorá sa už dnes zameriava viac na faktory s dlhodobým prínosom. Zdravá firemná identita a kultúra sa nedá budovať len na home office, aj keď sa stal pravdepodobne už trvalou súčasťou pracovného života.
Zdroj: ASB