Na zariadení kancelárie sa nevyplatí šetriť

Čo ovplyvňuje kvalitu pracovných priestorov viac: akustika, svetlo alebo zeleň? Žiadna z možností nie je správna sama o sebe. Jedno bez druhého nefunguje správne. Ako potvrdil v panelovej diskusii Miroslav Vicen, prevádzkový riaditeľ Global Workplace Solutions dôležité je vyvážiť všetky faktory pracovného prostredia tak, aby sa ľudia cítili príjemne a zároveň nebol prekročený rozpočet. Ako však varoval prítomných Peter Petraško špecialista na akustiku, Saint-Gobain Ecophon, neodporúča riešiť akustiku svojpomocne.

Každý priestor a každý materiál má svoje špecifiká a častokrát je lacnejšie spoľahnúť sa na odborníkov, ako na „do-it-yourself“ riešenia. Peter Píš, International Sales Manager, XAL  doplnil, že podobná situácia je v oblasti osvetlenia: „Z ohľadom na vernosť podania farieb a potlačenie nevhodného modrého svetla využívame a odporúčame len kvalitné technológie. Lacné riešenia môžu spôsobovať blikanie, nerovnomerné osvetlenie a tým aj zníženie produktivity.“ V panelovej diskusii sa rečníci venovali aj fenoménu biofílie a zelene.

OOY

Foto: CBRE

Z praktických skúseností Michala Kullu, spolumajiteľa a obch. riaditeľa spoločnosti KULLA vyplýva, že hoci starostlivosť o zeleň v kancelárii je vďaka hydropónii jednoduchšia, mala by ju mať v kompetencii jedna osoba. Odporúča obrátiť sa na odborníkov, ktorí vyberú konkrétne druhy rastlín pre dané prostredie a svetelné podmienky a aj ich počet. Kancelária by totiž nemala vyzerať ako džungľa.

Doprajte si čas a obráťte sa na skúsenejších

Porotca súťaže OFFICE ROKA a riaditeľ oddelenia Workplace stratégií CBRE Slovensko Peter Gróf dlhodobo zdôrazňuje, že je nesmierne dôležité venovať pracovným priestorom a ľuďom dostatok času. Počas tohtoročnej konferencie vo svojej prezentácii ukázal štyri sféry vplyvu, ktoré ovplyvňujú zážitok z pracovného prostredia: 1. priestor samotný, 2. technológie, 3. firemná kultúra a 4. služby.

Dostatočný čas na prípravu, a to vrátane výberu a zapojenia architektov a konzultantov do tvorby kancelárií, je úplne kľúčový. „Nenechávajte nič na náhodu a nepodceňujte prípravu. Venujte relokácii dostatok času, nakoľko nové kancelárie dokážu firmu a ľudí posunúť ďalej,“ radí zástupca Absolútneho víťaza OFFICE ROKA, Martin Marko, obchodný riaditeľ Immocap (na fotografii prvý sprava).

OOY

„Ak by sme chceli pretaviť do tvorby ofisov všetky požiadavky zamestnancov, vyzerali by ako niečo medzi kolobežkou a raketou,“ vtipne konštatoval Tomáš Lodňan, generálny riaditeľ, GoodRequest, ktorá získala prvenstvo v kategórii Zdravá kancelária. Dôležité je nájsť prienik očakávaní, vyvážiť požiadavky a potreby, samozrejme aj v mantineloch rozpočtu. Od začiatku mali v GoodRequest víziu priestorov, ktoré budú vlastne vlajkovou loďou firmy a nebudú koncipované na rok či dva, ale na viac ako dekádu.

„Kancelárie musia vyzerať fantasticky viac ako 15 rokov a aj po tomto období by mali byť stále atraktívne,“ doplnil Michal Kremeň, riaditeľ úseku podpory a služieb v spoločnosti Slovenské elektrárne, ktoré zvíťazili v kategórii Kancelária ako DNA firmy. „Som presvedčený, že kvalitná kancelárska stolička vydrží dlhšie ako dekádu a ocení to aj pohybový aparát používateľa. Dôležité je naučiť používateľov stoličku a opierky správne používať,“ tvrdí Michael Baláš, country manager spoločnosti Narbutas. Kancelárie sú jednoducho vizitkou firmy a ak sú navrhnuté správne, dokážu pritiahnuť talentovaných ľudí a osloviť aj Gen Z.

Pre Generáciu Z nie je wellbeing benefit, ale samozrejmosť

„Wellbeing je niečo, čo pre Gen Z nie je benefit, ale nutnosť. Pre 74 % zástupcov Generácie Z je priestor, v ktorom majú pracovať, jeden z kľúčových faktorov výberu zamestnávateľa,“ uviedla v pútavej prednáške Laura Blažeková, co-founderka spoločnosti Allheads.

Podľa nej prinášajú čerstvý pohľad a často pomenujú v kanceláriách to, čo dlho zostávalo nevyslovené. Až 80 % mladých ľudí túži pracovať v ofise a priestor by mal byť pre nich. Dôležité sú pre nich rešpekt a pocit, že boli vypočutí, čo je kľúčové pri tvorbe viacgeneračných pracovísk. Generácia Z sú technologickí domorodci a postmaterialisti, dbajú viac na kolektív, socializáciu a trvalú udržateľnosť.

Práve s udržateľnosťou a ESG súvisí aj certifikácia WELL. Silvia Bassadin, riaditeľka oddelenia ESG & Udržateľnosti, CBRE Slovensko na reálnych príkladoch účastníkom konferencie prezentovala, ako môžu a mali by vyzerať WELL kancelárie. Je to pracovné prostredie navrhnuté s ohľadom na zdravie a pohodu zamestnancov, ktoré ale musí rešpektovať viacero pravidiel, napríklad prísne požiadavky  na výmenu vzduchu, osvetlenie, zeleň, alebo na ergonomický dizajn či relaxačné priestory. WELL kancelárie sú však atraktívnejšie pre ľudí a najmä pre Gen Z.

Čo sa bude diať po období „návratu do kancelárií“?

Z rôznych prieskumov od spoločností ako McKinsey & Company, Gallup a CBRE vyplýva, že ľudia chodia do kancelárie kvôli druhým ľuďom. Základným predpokladom pre networking a socializáciu je ale to, aby v kancelárii bol dostatok ľudí. O tom, koľko dní budú ľudia tráviť v kancelárii v súčasnosti rozhodujú väčšinou pracovné tímy.

Peter Gróf z CBRE ukázal najčastejšie modely dochádzky a početnosť ľudí v kancelárií. Napríklad pri trojdňovom modeli je najvyťaženejším dňom streda, pri plnej flexibilite dochádzky je home office najviac využívaný v pondelok a v piatok. Viaceré spoločnosti zaviedli tzv. digitálne piatky, kedy sú kancelárie prázdne. Prejavuje sa to najväčšou zaľudnenosťou vo štvrtok.

OOY

Foto:CBRE

Obdobie po „návrate do kancelárií“ sa teda bude líšiť sektor od sektoru a typu dochádzkovej politiky firmy. Všeobecne je ale trendom prinášať zážitok z pracovného prostredia (workplace experience).

Ak potrebujete vedieť, ako si v tomto ukazovateli stojí konkrétne vaša spoločnosť, obráťte sa na konzultantov v CBRE. Spoznajte potreby používateľov priestoru, analyzujte dopady vašich hybridných politík a zmapujte zážitok z pracovného prostredia.

Konferenciu OFFICE ROKA podporili spoločnosti XAL, Nespresso, Narbutas, WOOD Real Estate, Bavaris, Slovenská sporiteľňa, Holland and Company, Kulla. Mediálnymi partnermi sú StartitUp a Hospodárske noviny.

Zdroj: OFFICE ROKA