Očakáva sa, že návrat do kancelárií bude pokračovať, a to už v tomto roku. Dôvodov je niekoľko. Na strane zamestnancov sú to najmä často nevyhovujúce pracovné podmienky doma, nižšia viditeľnosť v prípade záujmu o kariérny rast a náročnejší nábeh a zaúčanie sa u nováčikov. „Najväčšiu výhodu práce z kancelárie vidíme pri činnostiach vyžadujúcich kolaboráciu, spoločné rozmýšľanie a sociálny kontakt. Osobné stretnutia sú obvykle efektívnejšie ako online. Som presvedčená, že budúcnosť práce je hybridná a zdravý pomer medzi prácou z kancelárie a domu je nevyhnutný pre rozvoj firemnej kultúry a udržanie spokojnosti zamestnancov. Kancelárie preto budú mať svoje nezastupiteľné miesto aj v budúcnosti,“ hovorí Pavla Krauspe, riaditeľka prevádzky a HR spoločnosti GoHealth Slovakia. Aj o týchto skúsenostiach bude hovoriť na Konferencii Office roka.
Home office znižuje produktivitu
Podľa štúdií vedcov z Massachusetts Institute of Technology, a tiež z University of California v Los Angeles mali pracovníci zodpovední za zadávanie údajov do systémov pri práci z domu produktivitu zníženú až o 18 percentuálneho bodu. Dôvodom je podľa nich sťažená spolupráca s kolegami, vrátane absencie možnosti obrátiť sa na kolegu/kolegyňu o radu. Aj vedci sa preto domnievajú, že budúcnosť práce bude hybridná.
Pre zamestnancov je najdôležitejšia dobrá dostupnosť Návrat zamestnancov do kancelárií má podporiť aj ich redizajn. Firmy chcú, aby kancelárie pôsobili útulnejšie, otvorenejšie a podporovali spoluprácu a sociálny kontakt. Niekedy však redizajn nestačí a firmy sú nútené zmeniť aj lokalitu. Podľa európskeho prieskumu CBRE je dĺžka dochádzania do práce najdôležitejším faktorom pri výbere zamestnávateľa hneď po plate a kompenzáciách. Dostupnosť sa stáva kľúčom pri výbere kancelárskej budovy aj pre firmy na Slovensku. Žiadané sú okrem toho kvalitné služby priamo v budove alebo blízkom okolí. Medzi ďalšie dôležité kritériá patrí čoraz častejšie aj udržateľnosť samotnej budovy, ktorá je dôležitá pre takmer 60% účastníkov prieskumu.
Dobrou správou pre investorov Investičného Realitného Fondu HB Reavis je, že prémiové kancelárske budovy fondu, ktoré sa nachádzajú v novom downtowne hlavného mesta, spĺňajú všetky tieto nároky. „Naše kancelárske budovy majú zelený certifikát, poskytujú výbornú dostupnosť a všetky potrebné služby. Výsledkom je, že sú obsadené v priemere na 90%, pričom nájomné zmluvy sú uzatvorené väčšinou na štyri roky,“ hovorí Jakub Hromada, investičný manažér Investičného Realitného Fondu HB Reavis. Podľa odborníkov na reality zostane dopyt po kancelárskych budovách v štandarde A a A+ v Bratislave naďalej silný. „Očakávame, že tento vývoj bude naďalej podporovať atraktívne výnosy z nášho fondu. Od jeho založenia pred takmer dvanástimi rokmi sme dokázali našim investorom zabezpečiť celkový výnos očistený od poplatkov vo výške 167,5 percent,“ dodáva J. Hromada. Do fondu môžete investovať do konca septembra bez vstupného poplatku.