Ako ovplyvnilo podnikanie Skytower pandémie Covid 19 v kontexte, keď väčšina spoločností prešla na prácu z domova?

Pandémia skutočne zmenila fungujúci model. Väčšina z nich sa uchýlila k práci na diaľku a v kancelárii vidíme nízku mieru prítomnosti, a to ako v hlavnom meste, ako aj v celej krajine. Je to situácia, ktorá bude pokračovať, kým očkovaciu kampaň nedosiahne vysokej úrovne imunizácia populácie, čo nám všetkým umožní uvoľniť sa v našich činnostiach.

Všetci sme sa prispôsobili zdravotnému a sociálnemu kontextu a v rámci Skytower sme implementovali všetky potrebné opatrenia na zabezpečenie bezpečného pracovného priestoru v kontrolovanom prostredí. Vzhľadom k priestorom máme celkom dosť kolegov, ktorí do kancelárie prichádzajú striedavo alebo podľa harmonogramu uvedeného spoločnosťami v budove.

Pokiaľ ide o obsadenosť, od začiatku pandémie sme udržali konštantnú hodnotu 94% a počas minulého roka tri nájomcovia potvrdili svoje rozhodnutie expandovať do ďalších priestorov uzatvorených pred pandémiou.

Aká bola stratégia prijatá na úrovni Skytower pre ľahšie prekonanie súčasnej situácie?

Prvým opatreniam prijatým v minulom roku bolo zabezpečiť, aby Skytower dodržiavala preventívne a bezpečnostné pravidlá uložená touto pandémiou. To bol predpoklad, z ktorého sme začali, aby Skytower bol plne funkčný a funkčné a v neposlednom rade bezpečné miesto pre kolegov, ktorí chcú alebo potrebujú byť prítomní v kancelárii. Potom sme udržiavali nepretržitý dialóg s našimi nájomcami, aby sme mohli rýchlo reagovať na akékoľvek potreby a znížiť psychologický tlak vyvolaný pandémiou, najmä v čase uzavretia.

Preto sme vyvinuli rad projektov a nástrojov na podporu komunity Skytower, potrebu komunikácie a interakcie, prispôsobenú novým podmienkam. V tomto smere sme v minulom roku implementovali Spaceflow, mobilnú aplikáciu určenú výhradne pre nájomcu Skytower, ktorá ponúka rýchle digitálne pripojenie k rôznym službám a zariadeniam a udržuje život komunity svieže.

V minulom roku sme tiež zahájili program SkyCreatives, open-source program pre mladých umelcov, ktorým chceme ponúknuť ikonické miesto, kde môžu pracovať a vyjadriť svoju kreativitu. Spustenie SkyCreatives je len jedným krokom v stratégii Skytower na podporu a rast umelecké i obchodnej komunity.

Zapájame sa aj na sociálnej úrovni prostredníctvom darov a podpory od miestnych mimovládnych organizácií. Napríklad, aby sme symbolicky označili udalosti alebo sociálne príčiny, ktoré podporujeme, zvlášť zdôrazníme Skytower. Existujú kroky, ktoré nás otvárajú širokej verejnosti, prostredníctvom ktorých chceme prelomiť obchodné bariéry považované za prísne. Chceme sa inšpirovať a nechať sa inšpirovať našou komunitou.

Boli prenájmy zrušené v minulom roku?

S našimi nájomcami vedieme neustály dialóg a počas tohto obdobia boli vzťahy ešte viac posilnené, a to v spolupráci, ktorá má pokryť nové potreby vyplývajúce z pandémie. Neustála spolupráca a komunikácia medzi nami sa v poslednom roku prejavila tiež v absencii žiadostí o vzdaní sa kancelárií alebo zmenšenie priestoru.

Ako sa za posledný rok vyvinula dopyt na kancelárskom trhu?

Najprv musíme zvážiť mieru využitia kancelárskych priestorov, a to ako v hlavnom meste, tak v krajine, čo je miera, ktorá mala v uplynulom roku niekoľko bodov obratu. Uvoľnenie opatrení začiatkom leta, potom v septembri nastali momenty, kedy sa prítomnosť zamestnancov v kancelárii zotavila, ale štatistiky nám ukazujú, že nové nájomné nestimuloval. Na trhu existujú aj dobré príklady, a to ako pre predĺženie zmlúv, tak pre předpronájmy budov dokončených v roku 2020 alebo v procese dokončovania, najmä v prípade prémiových projektov, s vysokou mierou flexibility, a tu môže byť videný trend, ktorý čiastočne definuje kancelársky trh .

Začiatok tohto roku prišiel s niekoľkými nájomnými transakciami, a to v prémiových a / alebo nových budovách, najmä v obchodnej oblasti na severe hlavného mesta. Medzitým existujú tiež ponuky podnájme od veľkých spoločností s vysokým percentom zamestnancov pracujúcich z domu. Bude to nevyhnutný trend k vyváženie trhu, pokiaľ nebudú opatrenia uvoľnená.

Aké sú nové prvky aplikácií po roku 2020?

Pandémie zmenila našu perspektívu a potreby a od roku 2020 nájomcom veľa záleží pri rozhodovaní o prenájme nových priestorov na bezpečnostných normách implementovaných kancelárskymi budovami. Opatrenia, úsilie a stratégie kancelárske budovy založené na bezpečnostných pravidlách budú s najväčšou pravdepodobnosťou pri rozhodovaní v prvých troch kritériách. Práca na diaľku sa stala konštantná a rovnako dôležitá je aj schopnosť flexibilne reorganizovať priestory tak, aby poskytovali dostatočnú vzdialenosť. Nakoniec neexistuje univerzálne riešenie, pretože väčšina veľkých spoločností sa riadi globálnou alebo regionálnou politikou, ale myslím si, že víťazným prístupom bude aj naďalej konštruktívny dialóg.

Ako sa vyvíjal kancelársky trh v kontexte pandémie?

Miestny trh s kanceláriami zaznamenal v roku 2020 prekvapivý vývoj. Kým úroveň využitia a objem nových prenájmov sa náhle zmenšili, v druhom štvrťroku sa úroveň investícií v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšila. Je pravda, že tento kontext je spôsobený veľkými transakciami, dokonca historickými pre miestne kontext, ale to nám ukazuje, že investori dôverujú Rumunsku a kvalite miestneho kancelárskeho trhu.

Aké sú vyhliadky kancelárskeho trhu?

Spoločnosti, ktoré hľadajú nové kancelárie, teraz nemajú tlak na okamžitý prenájom a môžu si vybrať priestory vhodné pre ich potreby, zatiaľ čo väčšina veľkých spoločností, ktoré uzatvárajú zmluvy na desiatky tisíc metrov štvorcových, je už nainštalovaná a v strednodobom horizonte v nich zostane, väčšina triedy A. Zároveň sa zdôrazňuje trend podnájme, ktorý pomôže stabilizovať kancelársky sektor.

Isté je, že pri konečnom rozhodovaní o prevzatí priestore bude dodržaná dôležitosť zabezpečenia bezpečnostných pravidiel a vysoký stupeň pohodlia, keďže cieľom ich práce zamestnávateľov a vlastníkov budov je starostlivosť o zamestnancov.

Chystáte sa začať nové projekty v tejto oblasti?

V súčasnej dobe predstavuje miestny trh nehnuteľností zaujímavé príležitosti, čo znamená, že existujú investičné možnosti.

Pokiaľ ide o plány RPHI v Rumunsku, naším hlavným cieľom je pokračovať v rozvoji podnikania a komunít Skytower prostredníctvom investícií do inovácií a projektov, ktoré podporujú stratégiu rastu spoločnosti na miestnom trhu.

 

Viac informácií o Spaceflow na Slovensku: Online Real Assets